Binnen de drie dorpen (Vessem, Wintelre en Knegsel) zijn diverse momenten gelegen.
Onderscheidt kan worden gemaakt in:
Hieronder een opsomming van diverse momenten in de genoemde dorpen:
Mariakapel / Vredeskapel
Plaats: Knegsel
De kapel op de hoek Het Groen en Eerselsweg werd in 1947 gebouwd uit dankbaarheid, zoals blijkt uit de tekst boven de ingang : “Heilige Maria. Wij danken voor Uwe bescherming in den oorlog en de bevrijding. In de jaren O.H. 1940-1944”.
Het ontwerp is van architect Fons Vermeulen, die ook een tijd in Knegsel gewoond heeft.
Beeld Mijnheer Pastoor
Plaats: Knegsel
Dit bronzen beeld is gemaakt door de in Knegsel wonende beeldhouwster Tjikkie Kreuger. Het is in 2002 aangeboden door de inwoners van Knegsel bij het vertrek van de toenmalige pastoor Harry Peters en Betsie van den Broek. Zij zijn ruim 35 jaar in Knegsel werkzaam geweest.
H.H. Monulphus en Gondulphuskerk
Plaats: Knegsel
Tot 1928 stond er een schuurkerk, die is afgebroken toen de huidige kerk gereed gekomen was. De restanten van de bijbehorende toren zijn te zien op het kerkhof. De huidige kerk (Steenselseweg 2) is van de bekende architect Valk.
Pastorie
Plaats: Knegsel
In 1900 kwam de financieel goed bemiddelde pastoor Van Eyken naar Knegsel. Hij bouwde naar het ontwerp van architect J. van der Mark daar ((Steenselseweg 4) allereerst een riante pastorie. Deze is oorspronkelijk van opzet neogotisch en zeer fraai gesitueerd, mede door de relatie met het kerkgebouw. Vormgeving en de bijzondere detaillering bepalen in sterke mate de waarde van het huis.
Oude pastorie
Plaats: Vessem
Bij de opbloei van het kerkelijk leven in Vessem hoorde ook de bouw van een nieuwe pastorie in 1848-1850 die in de volgende jaren wordt verfraaid. De pastorie (Servatiusstraat 9) is nu een rijksmonument en de berceau (met loof overdekt wandelpad gebruikt om te brevieren) wordt door de bewoners nog steeds goed onderhouden.
Lambertuskerk
Plaats: Vessem
De Sint Lambertuskerk (Servatiusstraat 8) is onder architectuur van H.Bekkers uit Tilburg gebouwd in 1881-1882.De toren is ouder. Deze hoort oorspronkelijk bij een kerkgebouw uit het jaar 1500. Opmerkelijke attributen van de kerk zijn het Loretorgel uit 1868 en de muurschilderingen die Joseph Lommen uit Roermond in 1890 aanbrengt. Deze laatste komen in 2007 tijdens een restauratie weer te voorschijn en dragen nu bij aan het fraaie interieur van de huidige kerk.
Mariakapel
Plaats: Vessem
De inwoners van Vessem wenste een Mariakapel. Via de gemeente werd er in 1995 een plan opgesteld met als gevolg dat op 30 mei 1997 de eerste spade de grond in ging. Op 7 september 1997 is de kapel aan de Jan Smulderstraat (richting Wintelre) feestelijk geopend en ingezegend door Mgr. Verschure.
Klokkengieterij
Plaats: Vessem
—
Sint Willibroduskerk
Plaats: Wintelre
Deze kerk, waarschijnlijk uit de 15e eeuw, ging bij de Vrede van Munster (1648) over naar de protestanten, raakte daarna in verval en werd in 1822 gesloopt. De katholieken hadden sinds 1672 een schuurkerk. In 1822 werd een nieuwe kerk gebouwd (Willibrordusstraat), eerst nog zonder toren, maar die werd er in 1858 in neo-gotische stijl door architect Van Tulder aangebouwd.
Heilig Hart beeld
Plaats: Wintelre
Een opvallend monument uit 1927 is de beeldengroep met een H. Hartbeeld en twee leeuwen in het plantsoen naast de kerk. De leeuwen zijn in 2010 nog gerestaureerd. Het H. Hartbeeld vertoont nog kogelgaten uit WO II. Op de achtergrond staat een Fagus sylvatica purpurea, rode beuk, uit 1830-1840.
Pastorie
Plaats: Wintelre
Tegenover de kerk staat de fraaie, neoclassicistische pastorie die omstreeks 1810 gebouwd is en die in 1858 zijn huidige vorm heeft gekregen. De pastorie is voorzien van een zgn. Angelusklokje in het kleine torentje. Dit werd vroeger geluid voor het gebed “Engel des Heren”, drie maal daags.
Sacristie
Plaats: Wintelre
In 1904 wordt onder pastoor Manders de kerk gerestaureerd en worden 2 sacristieën bijgebouwd, de linker sacristie (de huidige kapel) werd in 1927 bij de kerk getrokken. In 1931 werd de oude kerk afgebroken behalve de toren en de linker sacristie (de kapel van nu). Deze is jaren gebruikt als opslagplaats voor van alles en nog wat. In 2010 werd besloten de oude sacristie (met steun van de overheid) op te knappen en er een kapel/stilteruimte van te maken. 21 augustus 2011 vond de inzegening plaats.